Veelgestelde vragen
De actieradius van een elektrische auto geeft de afstand aan die je met een volle accu kunt afleggen. Een realistische inschatting van de gemiddelde afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen, is 60% van de actieradius die de fabrikant heeft opgegeven. Hoever je komt met jouw voertuig hangt onder meer af van rijstijl, snelheid en de buitentemperatuur.
Met deze tips verhoog je je actieradius:
Zorg ervoor dat de auto voorverwarmd wordt op het moment dat deze nog aan de laadpaal staat. Gebruik onderweg stoel- en stuurverwarming in plaats van interieur verwarming voor minder energieverbruik.
Stel de economische rijstijl stand van de auto in. En gebruik de hoogste regeneratiestand, om optimaal energie terug te winnen bij loslaten van het gaspedaal. Het instructieboekje van je auto vertelt je waar je de regeneratiestand kunt instellen.
Bestel de auto met een warmtepomp, die zorgt voor een efficiënter energieverbruik.
Let op je weerstand. Kies voor standaard banden en velgen voor minder stroomverbruik.
Houd je aan de toegestane maximumsnelheid. Sneller rijden verbruikt meer stroom.
Stil staan omdat je accu leeg is, daar heeft niemand zin in. Het aantal laadstations groeit gestaag, maar een langere reis vraagt om een goede voorbereiding.
Een paar tips:
Stel altijd je navigatiesysteem in als je van huis gaat. Zo blijf je alert op het aantal kilometers dat je nog te gaan hebt en hoeveel je accu er nog aankan.
Maak gebruik van slimme apps die aangeven welke oplaadstations er op de route zijn. Plan je oplaad sessies vooraf en zorg dat je navigatie erop afkoerst.
Benut je laadsessies optimaal met een koffie-, lunch- of strek-de-benen pauze.
Heb je een privé parkeerplaats en is deze niet je eigendom? Overleg met de eigenaar of de Vereniging van Eigenaren wat er mogelijk is. Het kan zijn dat de pandeigenaar bepaalde eisen stelt aan het merk van het laadpunt.
Het is niet mogelijk om twee laadpassen te bestellen op één elektrische voertuig.
Handige tip: koppel de laadpas in de autosleutel of laad de pas in de auto achter, zodat elke bestuurder kan opladen als dat nodig is.
Een eigen laadpunt voor de deur heeft natuurlijk voordelen. Of dit mogelijk is, onderzoek je zo:
Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. In het algemeen is het realiseren van een privé laadpunt geen enkel probleem. Bij de aanvraag worden de technische specificaties met je doorgenomen.
Je hebt een koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VVE). Denk aan een appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen. Dan heb je toestemming nodig van de VVE voor de plaatsing van een laadpunt. Houd rekening met een langere doorlooptijd, omdat er meerdere partijen betrokken zijn bij het proces (VVE, beheerder). De leverancier komt altijd ter plekke kijken. Bovendien is het soms nodig om extra voorzieningen in de parkeergarage te treffen die data-uitwisseling met het laadpunt mogelijk maken.
Je hebt een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. Neem contact op met de verhuurder en vraag naar de mogelijkheden.
Je hebt een koop- of huurwoning, maar geen parkeerplaats op eigengrond. Via de gemeente kun je een openbaar laadpunt in de buurt aanvragen. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Benader je eigen gemeente.
Voor het opladen aan een openbare laadpaal gebruik je de laadpas.
De laadpaal leest de RFID chip uit en controleert de code in een centraal register, waarna het opladen kan beginnen.
Stap voor stap:
Plug de stekkers van de oplaadkabel in het voertuig en in de laadpaal. Zorg dat deze aan beide zijden goed aangedrukt wordt.
Houd de laadpas voor de lezer van de paal.
De laadpas bevat een RFID chip die wordt uitgelezen en gecontroleerd.
Als de controle goed is start de laadactie, de kabel vergrendelt en de lampjes op de paal worden blauw.
Houd de laadpas voor de lezer om het laden te stoppen, de kabel ontgrendelt automatisch.
Haal de stekkers van de oplaadkabel uit het voertuig en de laadpaal.
Afhankelijk van het voertuig model: ontgrendel de stekker die in het voertuig zit.
Krijg je geen verbinding met de laadpaal of ervaar je andere storingen?
Neem contact op met de beheerder van de laadpaal. Contactgegevens staan op de paal. De beheerder ziet het snelst wat de mogelijke oorzaken zijn en helpt je op weg.
Snelladen gebeurt met gelijkstroom die direct de accu in gaat. Er zijn verschillende standaarden met bijbehorende vermogens en stekkers:
Tesla Supercharger:
Dit is de snellaadstekker van Tesla en kan alleen voor Tesla gebruikt worden. De stekker heeft een max vermogen van 120 kW DC. De Tesla Model 3heeft een CCS laadpoort. En de bestaande Supercharger laadstations krijgen naast de bestaande Tesla stekkers ook CCS stekkers. Deze CCS stekkers zijn sinds kort ook vrijgegeven voor andere merken dan Tesla.
Mennekes AC:
Alleen Renault gebruikt de Mennekes AC als snellaad methode. Deze AC stekker heeft een max vermogen van 43 kW AC (is snelladen over wisselstroom waarbij andere standaarden allemaal gelijkstroom gebruiken).
CCS:
Dit is de bekendste snellaadstekker voor Europese voertuig merken. CCS heeft een maximum vermogen van 350 kW DC. Voertuigen die met CCS werken: Hyundai, BMW, Volvo, Audi, Jaguar, Volkswagen, Lucid, Mercedes, Chevrolet, Porsche, Smart, Honda, Rimac en Tesla Model 3.
CHAdeMO:
CHAdeMO wordt voornamelijk bij Aziatische voertuig merken gebruikt. De stekker heeft een maximum vermogen van 150 kW DC. Toyota, Kia, Citroen, Peugeot, Nissan, Mitshibushi en Byd gebruiken CHAdeMO.
Afhankelijk van de auto moet er in sommige gevallen een aparte aansluiting in de auto worden gebruikt. Dit vind je terug in de gebruikshandleiding van de auto.
Elektriciteitsverbruik wordt aangegeven in kWh. kW staat voor kilowatt en voor uur. Eén kWh is 1.000 Watt. Als een apparaat een verbruik heeft van 1,5 kWh, heb je na een uur 1.500 Watt verbruikt.
De prijs die je betaalt per kWh, vind je vaak terug op de maandelijkse afrekening van je huidige energieleverancier. Staat het kWh-bedrag hier niet op?
Kijk dan in je contract met de energieleverancier of in hun app.
Simpel gezegd gaat bij 1-fase laden de stroom door één draad. Bij 3-fasen laden door drie draden. Het laadvermogen van een 3-fasen aansluiting is daarmee ook hoger dan dat van een 1-fase aansluiting. Daardoor laad het voertuig sneller op. Of jij 3-fasen kunt laden hangt af van de volgende punten:
1. De oplaad mogelijkheid van het lease voertuig. De meeste voertuigen kunnen 3-fasen laden. Kijk hiervoor in de specificaties van de auto.
2. Of je huisaansluiting fase-1 of fase-3 is. Dit kun je op twee manieren controleren.
A) Bij een 1-fase aansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-fase aansluiting 3x220v/230v of 380/400v.
B) Ook op de factuur van je energieleverancier kun je dit terugvinden. Bij een 1-fase aansluiting staat hier 1x25A of 1x30A vermeld. Bij een3-fase aansluiting zal 3x25A op de factuur staan.
Alle nieuwe huizen worden tegenwoordig met een 3-fase aansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-fase aansluiting kunnen in veel gevallen van een 3-fase aansluiting worden voorzien. Dit wordt verzwaren genoemd.